Logistieke gevolgen COVID-19

Het coronavirus heeft al een hele tijd grote gevolgen voor de hele samenleving. De logistieke sector, waaronder pakketbezorging, heeft hierin een belangrijke functie. De verzending van pakketten heeft niet stilgestaan, maar corona heeft nog altijd een flinke invloed op e-commerce logistiek. Houd daarom rekening met wijzigingen, welke iedere dag kunnen veranderen. Bij Lien ontvangt dagelijks nieuwe updates van vervoerders en leveranciers en volgen alle ontwikkelingen op de voet.

Effecten van het coronavirus op pakketbezorging voor e-commerce

Grenscontroles en lockdowns maakten het aan het begin van de crisis niet eenvoudig om pakketten te bezorgen. Er ontstond daardoor een grote druk op de logistiek. Vervoerders dienen flexibel te handelen om te kunnen blijven bezorgen. Wat is het effect van het coronavirus op de pakketbezorging van online bestellingen?
  • Capaciteitstekorten bij vervoerders: het virus leidde tot een piek aan online bestelling en daarmee een groei van het aantal verzonden pakketten. Nog altijd is het aantal pakketten bovengemiddeld hoog. Vervoerders zijn daardoor extra belast. Houd er daarom rekening mee dat zendingen vertraagd kunnen zijn. Dit gaat om enkele dagen of soms zelfs langer.
  • Vertraging in levering: door de corona maatregelingen van verschillende landen en de strenge grenscontroles waren veel pakketten aan het begin van de crisis vertraagd. Maar liefst 73% van de Nederlandse consumenten rapporteerde pakketvertraging, zo blijkt uit de E-commerce Delivery Compass. Gelukkig bleek dit gemiddeld beperkt tot zo’n 2 dagen. Houd er dan ook rekening mee dat claims of onderzoeken langer kunnen duren.
  • Wijzigingen in pakketbezorging: vervoerders nemen maatregelingen om contactloos te kunnen bezorgen. Daardoor is het niet meer mogelijk voor de ontvanger om zelf te tekenen voor de ontvangst van het pakket.
  • Wijzigingen op gebied van afhaalpunten: veel servicepunten van vervoerders zijn reguliere winkels, welke genoodzaakt kunnen zijn om te sluiten. Hierdoor is het verzenden naar afhaalpunten in bepaalde landen beperkt of niet mogelijk.
  • Problemen voor retourzendingen: het is mogelijk dat je klanten verplicht thuis in quarantaine zitten. Daardoor is het moeilijker voor hen om producten te retourneren. Het kan zijn dat de 14 dagen retourtermijn niet gehaald wordt.

bron:sendcloud